pezeshkyarA

پزشکی

pezeshkyarA

پزشکی

برگ سنا چیست؟

سنا گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده باقسانان است. این گیاه گلهای زرد، سفید و صورتی دارد. منشاء درختچه ی آن شمال آفریقا، خاورمیانه و برخی از مناطق آسیا است. در آسیا، سنا اغلب در مناطق معتدل هند و چین یافت میشود. سنا بدلیل داشتن ترکیباتی بنام آنتراکینونی یک ملین (ضدیبوست) قوی است.
تقریبا تمام بخش های این گیاه ارزش دارویی دارند و هزاران سال بعنوان داروی گیاهی در هند استفاده میشود. برگ سنا در طب سنتی چینی بعنوان گیاه ضد یبوست استفاده میگردد ولی استفاده ی منظم آن توصیه نمیشود. سنا در قالب قرص و کپسول، چای و چای کیسه ای و همچنین عصاره ی مایع هم در دسترس است. پوسته ی بیرونی آن هم خاصیت ملین دارد ولی نسبت به برگها تاثیر و نیروی کمتری دارد؛ اما موارد استفاده از سنا چیست؟
سنا دارای طبعی گرم و خشک بوده و مسهل بلغم و سودا و صفرا و اخلاط سوخته و پاک کننده مغز و جالی پوست و جهت مفاصل و بیماریهای بلغمی و سوداوی و جنون و صرع و درد سر و شقیقه و درد پهلو مفید و ضماد آن در سرکه جهت خارش و جرب و کلف و بهق و بهبودی زخم کهنه و منع ریختن مو و با حنا جهت سیاه کردن مو موثر است. یک مثقال از ساییده آن با عسل که سه روز تا یک هفته هر روز بیاشامند جهت بیماریهای مفاصل و مانند آن مجرب است. مصلحش پاک کردن از چوب و شاخ و آلودن به روغن بادام و با هلیله زرد و انیسون و بنفشه و آب میوه ها استع ال کردن و بدلش به مقدار آن تربد و نصف آن هلیله زرد و یک چهارم آن بنفشه است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد